måndag 28 september 2009

Så var det måndag igen...

Helgen har vart intensiv samtidigt som den har gått i slapphetens tecken. När jag kom hem i fredags tog jag mig tid med barnen och skulle sen gå och lägga mig i tid men som det är så många gånger man har goda avsikter men lyckas inte lika bra. När barnen började hojta på lördagmorgonen så var jag mer död än levande så pappa gick upp och jag gick inte upp förrän Elsa hade sovit klart sin förmiddagslur så där vid halv elva. Jag sov i och för sig inte hela tiden men jag slapp gå upp!

Sen röjde vi lägenheten och medan jag var och handla kom Peter, Monica, Emilia och Sandra hit. Monica och jag gjorde en grymt god Tacogratäng som serverades med sallad och vitlöksbröd. Efter maten kastade sig ungarna över godisskålen så till den milda grad att vi fick ställa undan den till slut. Vid halv nio tog jag med mig tjejerna upp och lät dem lyssna på en ljudbok och efter den somnade Jonna rätt snabbt. Sandra deckade i Monicas knä och Emilia kollade TV läste Kalle Anka och löste korsord. Elsa hon somnade innan åtta. Redan halv tio körde Jonnas nattskräck igång så halv elva begav sig Monica och barnen av hemåt. Peter och pappa satt i förrådet lyssnade på musik tjötade och drack öl... Jag tror klockan var vid halv två när de gick in och satte sig i soffan där de deckade så snabbt att jag var på väg upp för att kolla om de levde...

Min Jonnas och Elsas söndagmorgon började halv sju. När vi åtta gick ner för att äta frukost vakande pappa till liv och gick upp och la sig. Peter å andra sidan vände på sig och fortsatte sova. När han väl vakande undrade han om barnen alltid var så tysta. Just så sov Elsa och Jonna kollade på film i sitt rum, men innan dess kan jag lova att de inte var tysta. Det var bara Peter som var helt utslagen. Vid halvtolv kom Monica och Sandra för att hämta Peter. De stannade en stund så tjejerna fick leka lite och vi andra tog en kaffe. Strax efter ett åkte de hem till Jonnas förtvivlan och Sandras med för den delen och jag åkte till Kungsmässan för att träffa Karin JL.

Hon fick presentkort på Lindex i födelsedagspresent som hon ville utnyttja. Det hela slutade med att hon gick hem med en topp, en skickad tröja och en hel del "nagelvård". Jag köpte en klänning till mig och en till Jonna och ett par byxor till Jonna. Sen gick vi till Clas Ohlson och köpt en ny ventil och ett reparationssett till min cykel. Och därefter bar det, 3 timmar senare, av hemåt. Då var jag ganska trött och lyckades faktiskt ta mig i säng innan halv tio...

Måndag morgon började inte förrän efter sju då Elsa börja jollra. Halv åtta ropade Jonna, då var jag tvungen att gå upp, det var då jag insåg vad klockan var och satte fart. Fem i nio ringde vi på hos Natalie som skulle följa med oss till Gertrudsgården. Båda tjejerna gick hela vägen hand i hand utan att gnälla (förutom ett "va långt det är till kyrkan" från Natalie) i 35 minuter upp till kyrkan. Det kom dock en och annan dråplig kommentar som jag tyvärr inte kommer ihåg.

Väl i Kyrkan var veckans pyssel speglar... Jag försökte få Elsa somna vilket hon inte gjort på vägen dit men hon vägrade även där. Efter sången fikade vi och Elsa ville äta redan elva, jag lyckades dra ut på det till tjugo över elva. Sen trodde jag att hon skulle somna direkt men inte då... Tjejerna klädde ut sig till prinsessor och Jonna la sig på golvet under en filt. Då frågade jag henne: Är du Törnrosa som väntar på att prinsen skall komma och väcka dig med en kyss? J: Ja, Ida får komma och pussa mig! Jessica: Hugo du får ge Jonna en puss så hon kan vakna... Hugos respons blev att han backade in i väggen. Ida var inte heller intresserad och tur var väl det för senare visade det sig att hon bar på streptocker (positivt halsprov men inga symptom).

Efter kyrkan gick vi till Kaprifolvägens lekplats med Ida, Klara och Hugo. Elsa somnade äntligen i vagnen på väg dit kl 12:20. Tjejerna lekte till strax innan två. Sen tog vi vägen om Hydro och köpte var sin banan till Jonna och Natalie så de inte skulle stupa på vägen hem. Natalie sa att min pappa kan gurgla sig! M: Jaså, det kan nog de flesta... N: Nej inte min mamma! Det är lite lustigt för oftast är det inte handlingen som är inkorrekt utan deras ordval, ordförståelse som sätter dem på pottkanten.

Väl hemma valde Jonna att hoppa i badet framför att gå ut och leka med Nora och Natalie, så hon och Elsa tog ett långt bad. Elsa mest för att försöka hålla henne vaken vilket vi lyckades med. Hon somnade inte förrän tio i sju. Jonna hon sov strax efter halv åtta. Själv har jag varit på väg i säng sen dess... skulle bara blogga lite... God natt!
//Mamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar