tisdag 8 september 2009

Glass är gott

Precis när jag skulle gå och lägga mig vaknade Jonna, som tur var var hon bara törstig. När hon ropade in mig nästa gång var klockan halv sju och det första hon sa var: Väckte jag Elsa? Varpå jag svarade: Vet inte, jag sov... Medan Jonna kollade på film tog Elsa och jag hand om köket och åt frukost. Sen tog vi hand om Jonna så att säga. När vi skulle gå till dagis vill Jonna sparka dit. M: Tog du in din hjälm från trädgården? J: Nej... M: Då kan du nog inte sparka till dagis med tanke på att det har regnat! J: Jooo, jag vill! M: Den är alldelses dyblöt, vi kanske skall slänga den direkt istället... J: Neeeej... M: Om du inte tar hand om dina saker... J: Jo nästa år ska jag det!!

När vi lämnat Jonna på dagis var det dags för Elsa att sova och efter att jag ringt några samtal gick jag också och la mig. När Elsa vaknade gick vi upp och busade lite, tog hand om tvätten åt lunch och gosa lite. Sen var det dags att hämta Jonna. Hon hade haft det bra, varit uppe i skogen och lekt...

Som vanligt stannade vi till hos Natalie. Hon och Jonna gick ut och lekte, jag blev kvar och pratade med Natalies mamma. Efter en stund kom tjejerna och frågade efter morötter. Till kaninen frågade Natalies mamma. Nej sa tjejerna, Jonna vill ha morot. Eftersom de bara hade "kaninmorötter" så att säga, tog jag med mig töserna hem. Jonna fick sin morot och Natalie åt ett äpple. Efter ett tag kom tjejerna ner. Natalie putteJonna och tittade menande på henne. Fråga!! Varpå Jonna frågar om de kunde få glass. Natalie fyllde i: Min mamma sa att vi kunde gå över till Jonna och fråga hennes mamma om vi fick glass. Följt av ett bedårande leende som jag föll för, men jag påpekade att det var en engångsföretelse. Att de inte skulle vänta sig att få glass varje dag. Senare när jag berättade för Natalies föräldrar vad som hänt fick jag höra att de dragit samma vals hos Natalie fast då var det Jonna som sa. Nu är det din tur, fråga! Där gick de dock bet eftersom deras glass var slut ;-).

När det var middagsdags och jag gick ut för att hämta Jonna hittade jag henne på Natalies "gård" (lekplatsen med sandlåda och en rutchkana) där hon lekte tillsammans med Natalie, Nora och Ella. Natalies mamma sa att alla fyra hade lekt ett bra tag tillsammans utan gruff. Bra med tanke på att Nora för ett tag sen hotade Jonna och Natalie med stryk... antar att hon inte fick vara med och blev arg. Efter middagen avlöpte nattningen snabbt och smärtfritt, båda sov innan åtta. Sen har Elsa fått oss att springa upp fyra gånger och Jonna började precis gråta i sömnen... Låt oss hoppas att det inte blir värre än så!
//Mamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar