söndag 16 augusti 2009

Kräftskiva

Elsa vaknade ett par gånger till under fredagkvällen. Den sista gången väckte hon mig när jag hade "deckat" framför tv:n och jag lyckades på så vis släpa mig i säng. Elsa pep ett par gånger till men inga längre vakenperioder... Kl 04:30 kände jag en hand på min arm, yrvaket tittade jag upp. Där stod en strålande glad Jonna med kudden och kanin i hand. Jag frågade om hon ropat på mig, men nej hon hade enligt egen utsago: Varit så duktig och inte väckt Elsa!

Elsa vaknade ca tjugo över sex, men nöjde sig med att ligga och jollra till tio i sju. Då gick vi upp och bytte blöja. Sen gick vi ner och tittade på tv tills Elsa inte kunde vänta länge och åt frukost kl 7:30. I samma veva vaknade Jonna och och kom ner studsande. När jag hade matat klart Elsa satte jag på tv:n och gav henne ett "surt" äpple enligt önskemål. Sen gick jag upp och bytte blöja på Elsa. När jag kom tillbaks ner sa Jonna surt: Du bry dig inte om att leka med mig! Efter detta något, enligt mig, oförtjänta påhopp fick jag Elsa att somna sen tog jag mig tid för Jonna!

Tolv hade vi för avsikt att vara ner i stugan. Tjugo i tolv kom vi iväg och skulle då ta vägen via Coop... Väl nere rusade jag in och matade Elsa som inte ätit på 5 timmar. Sen serverades det ungsomelett med kantarellstuvning. Utsökt gott!! Efter lunchen lekte kusinerna, som kommit ner något innan oss, mormor och morfar gick på byalagets Årsmöte, pappa Pehr gick och la sig och vi andra beklagade oss över regnet...

Kl 18:00 serverades det kräftor i stora lass. Efter 2 kräftor började Elsa kinka, men jag lyckades så småningom få i mig en väldig massa utsökta kräftor och en bränd skalk (pik till pappa...). Medan vi åt kräftor åt barnen en liknande mängd GODIS!!! Något socker höga sprang senare på kvällen 3 nakenfisar runt på tomten och hoppade i pölar. Vilken syn! Med tanken på sockerintaget och några missöden somnade barnen alldeles försent. Elsa tycks tyvärr inte sova så bra i stugans resesäng eftersom hon vakade vid ett flertal tillfällen. Vid fyra vaknade båda två... Då upptäckte jag att Elsas blöja var överfull och hade läckt! Trots detta tog det inte mer än en halvtimme innan barnen hade somnat om. Jag å andra sidan lyckades inte få så mycket sömn denna natt. Tio i sju var det dags att gå upp igen! Och pappa sov!

Eftersom Karin skulle jobba natten till måndag begav de sig hemåt efter frukost men Ida blev kvar så hon och Jonna kunde leka. Vilket de gjorde nästan utan bråk... Precis innan lunch rök de ihop, precis som de brukar när de är hungriga, och sen en gång på eftermiddagen lekte de hund. Jonna var hund och Ida band fast henne på altanen vilket Jonna inte uppskattade. Då skulle Ida åka hem... men Jonna var så snäll och påpekade att det kan du inte för du skall åka med oss! Men det var som tur var snabbt övergående och sen lekte de bra igen.

Kl 15:10 begav vi oss hemåt och lämnade mormor och morfar till att städa upp efter oss... Som mormor sa: Det är jätteroligt att ha er här men det blir lite intensivt! När vi lämnade av Ida i Fjärås hos hennes mycket tacksam föräldrar ville Jonna stanna kvar och leka ännu mer...

Nu, kvart i tio, sover båda töserna och jag måste säga att det önskar jag att jag med gjorde så nu går jag och lägger mig. Natti natt.
//Mamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar